Oldalak

Laman

2013. december 8., vasárnap

neuroszexizmus

Ezen a héten már megint (fel)zaklat az idegtudomány és az evolúciós pszichológia. Visszatérő szokásuk nekik, és úgy sejtem, egyáltalán nem lenne adaptív, ha kitérnék előlük, sokkal inkább tűnik úgy, hogy a fitness-emet azzal tudom maximalizálni (vagy legalábbis nem rontani), ha inkább a szemeik közé nézek végre. Igyekszem amellett érvelni alább, hogy valójában egy térfélen is játszhatunk, ráadásul nem nulla összegű játékot. (Azonosítandó magamat, a kritikai szociálpszichológia mezében vagyok a pályán.)

Forrás: The Economist https://www.facebook.com/TheEconomist
Kezdjük ezzel a képpel; azt mutatja meg nagyon szemléletesen, hogy a nők és a férfiak agya bizony másként működik. Nem új felfedezés, mondhatni ez egy variációja a klasszikus hírnek; a férfiak és nők agyszerkezet- vagy működésbeli különbségei többnyire lelkes és széleskörű fogadtatásra találnak.
Hogy mi a baj ezzel, azt nagyon röviden is el lehetne intézni, elég megnézni a kép melletti egyik kommentet, ami így hangzik: “Wow. Gondolkodó nők? (csak vicc)”. Mondhatjuk, hogy a komment maga is talán csak egy vicc (bár a viccekkel is baj lehet, ezt is tudjuk), ám a szexista gondolat, akármilyen köntösben is; megjelenik.
A kérdés tehát az, mi történik a tudomány felfedezéseivel, ahogy a nemek közötti (vélt vagy valós) különbségek nyomvonalán elindulnak, majd egyre nagyobb bakugrásokkal szökellve szexista érvrendszerekké vadulnak, megpihenve végül az egyenlőtlenségek magyarázatainak megnyugtató akolmelegében.
A héten egy nagyszerű beszélgetésen voltam, ahol ezt a problémát is boncolgatták, evolúciós pszichológiai és kognitív (ideg)tudományban jártas szakemberek és - ha a rendezvény leírását értelmezve jól gondolom - “érintettek”,  jelen esetben nők.
(A beszélgetésről egy külön bejegyzés lenne érdemes, most csak néhány gondolat. Nekem kissé felemás volt ez a felállás, ugyanis mindkét – vitathatatlanul kompetens –  szakértő férfi volt, így adta magát a helyzet, hogy ők beszéltek tudományról, a jelen lévő két - témában nem szakértő - nő pedig reflektált, kérdezett és saját tapasztalatokat osztott meg, nagyszerűen. Talán érdemes lett volna  szakértő nőt is hívni, és még izgalmasabb lehetett volna a beszélgetés  ha nem csak  evolúciós és idegtudományi kontextus jelenik meg, hanem mindegy ellenpontként/kiegészítőként társadalomtudományi is.)
A diskurzusban jelen volt a szocializációs/környezeti szempontok mérlegelése; az evolúciós és kognitív idegtudományi érvek számbavételekor a kutatók hol gesztusértékűen, hol egészen konkrét példákkal jelezték, hogy számon tartják a “másik oldalt” is. Pléh Csaba például az agy plaszticitásának fontosságáról beszélt – arról a jelenségről, hogy az egyéni tapasztalatok nyomán az agyunk képes arra, hogy tevékenysége során megváltoztassa saját szerkezetét, tökéletesítse az “áramköreit”. Egy konkrét példán szemléltetve: kimutatható, hogy a kétnyelvű embereknél sűrűbbek egyes agyterületek közötti kapcsolatok, mint az egynyelvű társaiknál. Itt tehát arról van szó, hogy a “túlgyakorolt helyzetek” tehetőek felelőssé a neurális különbségekért.
Ugyanakkor – mondta Pléh Csaba - merjük beismerni azt is, ha tényleg csoportszintű különbség van – adott esetben férfiak és nők között – valamely neurológiai struktúrában vagy kognitív képességben.
Mivel a kontextus és a felvetett tudományos szempontok hitelesek voltak, a felszólítást én ott rögtön magamra vettem, ahogy a bátorságot is, és igen; beismerem, vannak különbségek a férfiak és a nők csoportjai között. A biológiai (például neurális) különbségekkel ugyanis nem az a bajom, hogy vannak (megjegyzendő bár hogy a metaelemzések szerint valójában sokkal kisebbek, mint ahogy ezt tálalni szokták), hanem az, hogy gyakran megmásíthatatlan okként hivatkoznak rájuk a különféle vélt vagy valós nemi eltérések magyarázatakor. Sokszor pedig az egyenlőtlenségek igazolásának porondján is előrántják őket a kalapból – a közönség pedig lelkesen tapsol.
A különbségeket már csak azért is el tudom fogadni, mert tényszerűen tudjuk, hogy nem csak előzmények, de okozatok is lehetnek. Az előző kétnyelvűség példájánál maradva, a környezeti tényezők okozzák az agystruktúra-beli eltéréseket. Fordítva viszont nem igaz: veleszületett agystruktúra-beli különbségek nem tesznek senkit kétnyelvűvé, megfelelő környezeti hatás hiányában bizony egynyelvűek maradunk. A környezeti/társadalmi hatások tehát lenyomatot hagynak az idegrendszerben is. 
Szóval a biológiai különbségekkel így együtt tudok élni egészen jól. Sajnos az evolúciós pszichológiával nehezebben békülök. Próbálom átkeretezni, hátha. Például nézzük úgy, hogy a neuroplaszticitás elvét emeli rendszer szintre, azaz különféle csoportok sokévezredes közös történetének idegrendszerbeli lenyomatait vizsgálja. Ez eddig még egészen jó, ha már a plaszticitást elfogadom, miért ne fogadnám el rendszer szintjén is, elvégre szociálpszichológus vagyok. De valahogy mégsem.
Egyrészt tudományos szempontból  az a bajom vele, hogy közvetlen empirikus tesztelése ezeknek a hipotéziseknek nem lehetséges, mert bár a longitudinális kutatások műfaja létezik ugyan, de az evolúciós léptéket egy sem képes átfogni. Tulajdonképpen ezek az elméletek tehát spekulációkra építettek. Valójában nem tudják bizonyítani az ok-okozati viszonyokat az evolúció és a nemi különbségek között. (Például hogyan lehetne bebizonyítani empirikusan azt a feltételezést, hogy a férfiak a szaporodási stratégiájuk miatt inkább poligámok, mint a nők?)
Másrészt az evolúciós pszichológia “adaptáció” ütőkártyáját pont annyira ki lehet játszani az öröklés-környezet kártyapartiban a szocializációs hatások oldalán is. Például mondhatjuk azt, hogy a társadalmi berendezkedések egyenlőtlenségeit az a nő élte túl nagyobb eséllyel, aki inkább képes volt alkalmazkodni, azaz “hajlamosabb” (akármit is jelentsen ez) volt a nemétől elvárt módon viselkedni. A “szelekciós nyomást” tehát nem az eltérő genitáliák és a szaporodásban betöltött eltérő szerepek, hanem a mindenkori egyenlőtlen társas viszonyok adták. Bizonyítani ezt sem lehet persze, de spekulálni róla ugyanolyan jól lehet! :-)
Akárhogyan is, mondhatjuk, hogy a különbségek és egyenlőtlenségek hátterében ki tudunk mutatni anatómiai-működésbeli eltéréseket. De vajon elfogadhatóbb-e az egyenlőtlenség, ha azt tudjuk mondani, hogy az oly régről való - ahogy mondani szokták; “ősi” -, hogy már jó ideje beépült a neurális strktúrákba is?
Az evolúciós magyarázatok vulgárszintű üzenete az “eleve elrendeltetés” elve: az előre huzalozott, így megváltoztathatatlan különbségeket jobb, ha elfogadjuk és bölcsen használjuk (mondjuk a magfunkciónkat). Mennyivel könnyebb és megnyugtatóbb azt megérteni és elfogadni, hogy a “természet okos” – és úgy rendezte sok-sok év alatt, hogy veleszületetten különbözzünk. Sokkal nehezebb és kényelmetlenebb arról gondolkodni, hogy a különbségekért, és a rájuk épülő egyenlőtlenségekért mi magunk vagyunk a felelősek. Ki inkább, ki kevésbé. Ez a felelősség egészen biztosan veleszületett, ráadásul ebben is van nemi különbség; a nagyobb felelősség az y kromoszómához kötve öröklődik, sok generáció óta.

(A bejegyzés címéhez egy képlet: neuroscience + sexism = neurosexism, azaz amikor az agyfunkciók feltételezett különbségeiből vezetve le a nemek közötti különbségeket, a szexizmus igazolását adják.)


Duplazárójel: érdekes kérdés, hogy mikor és miért kezdjük el keresgélni a különbségeket? Itt van egy nagyon jó analógia: az ujjlenyomat alapvetően kétféle lehet, ez genetikailag meghatározott, csakúgy, mint a biológiai nem. Vannak a “hurok-formájú” és az “örvény-formájú” ujjlenyomattal bíró emberek. Csakhogy ez a különbség nem nyilvánvaló, és nem is igazán foglalkoztatja a közvéleményt, így még soha, senki sem tesztelte, hogy vajon a “hurkosoknak” vagy az “örvényeseknek” nagyobb a hippokampusza. A helyzet tehát az, hogy ha egyértelmű és valamilyen szempontból fontos különbség van két csoport között valamiben (mondjuk az egyiknek pénisze van, a másiknak pedig vaginája, vagy az egyik sötét bőrű, a másik pedig világos), akkor adja magát a (tudományos) kérdés, hogy vajon mi mindenben különbözhetnek még? (Mindazonáltal ha elég kitartóan keresgélnénk, egészen biztos, hogy valami különbséget az ujjlenyomat alapján is találhatnánk. :-) )


11 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik a bejegyzés, főleg az első bekezdés volt nagyon frappáns!

    Az azonos térfélen játszást én már nagyon üdvözítőnek találnám, és kíváncsi vagyok rá, hogyan is valósulhatna meg, milyen hozadékai lennének. És akkor talán kevesebb "men and women do not think in the same ways" mondatot látnánk tudományos lapokban, vagy legalábbis máshogy.

    Egyébként a "suggesting why this is true in evolutionary terms is a game anyone can play" jól illusztálja, hogy ezek az ok-okozati feltevések mennyire kevéssé falszifikálhatóak, és milyen könnyű rájuk húzni egy hangzatos magyarázatot.

    A szelekció kapcsán eszembe jutott egy kérdés, amiről kíváncsi vagyok, a többiek mit gondolnak: a természetes szelekció napjainkban is létező jelenség? Ha igen, milyen formában? Manapság relatíve is jóval többen érik meg az ivarérett kort és örökítik tovább a génjeiket, mint a sokat emlegetett "őskorban", és nem hiszem, hogy csak az erős/rátermett/jó genetikai adottságú emberek lennének képesek élelemhez jutni. Sőt, aki képes lenne továbbörökíteni a génjeit, az sem biztos, hogy ezt meg is teszi.

    Vagy talán most már az számít szelekciónak, hogy ha valaki pl. asszertív, intelligens, együttműködő, megbízható stb. (próbáltam néhány menő pozitív tulajdonságot felsorolni, ezek szabadon lecserélhetőek :)), nagyobb eséllyel örökíti tovább a génjeit? Nem hinném, hogy erre több esélye van, mint egy nem asszertív, nem intelligens, nem együttműködő és nem megbízható embernek. Ja, és akkor a spermabankokról meg még nem is szóltam! :)

    Tudom, vannak, akiket oroszlánok esznek meg, sokan éhen halnak és az elhízásnak is lehetnek halálos következményei, valahogy az ehhez hasonló blogok sem győznek meg: http://scienceblogs.com/gregladen/2009/08/24/humans-are-no-longer-subject-t/

    Ti mit gondoltok erről?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak egy részéhez:

      A darwini evolúciós elképzelést kár volna olyan nagyratörő gyökérelméletnek tekinteni, ami (szóvivőin és kedvelőin keresztül) alaklemezként keresi alkalmazási hódításait a különböző tudományterületeken. Ellenben valóban, inkább már egy olyan korlátozott érvényességű, de univerzálisan jelentkező magyarázósémaként látszik funkcionálni, ami olykor szinte divatszerűen lesz „kikölcsönözve” vagy „meghívva” újszerű határterületekre, vagy csak analógiáiban – azaz felületesen – lesz „szerződtetve”. Ha szociálisan és egyéb hierarchiáiban is igazságosabb – méltányosabb, „esélyegyenlőbb”, belátóbb, tagjaiban önreflexívebb – társadalmat célzó reformokban gondolkodunk, akkor a hagyományos evolúciós képlet, a végletesen piackapitalista viszonyok közt szabadjára engedett neoszociáldarwinizmus ellen kell dolgozni, de semmiképp sem annak önlétrehozó és önfenntartó érvényesülését keresgélni, mondván, hogy az kikerülhetetlen kényszermechanizmus.

      Törlés
    2. ha már elhízás, Marci, nos, hát mit mondjunk erre???? http://index.hu/tudomany/egeszseg/2013/12/16/mas_anyatejet_kapnak_a_fiuk_es_a_lanyok/

      Törlés
  2. Véleményem szerint ezt a kutatási eredményt csak nagyon erőltetetten lehet a nemek közt fennálló társadalmi egyenlőtlenségek igazolására használni. Az idegrendszer plasztikusságából következik, hogy a sokat használt készségekkel, tevékenységekkel összefüggő agyterületeken belül illetve agyterületek között sűrűbb összeköttetések jönnek létre, ahogy a fentebb említett kutatás is írja. Az is közismert tény, hogy a kislányokat, kisfiúkat már a legkorábbi életkortól kezdve a "lányos" illetve a "fiús" tevékenységek, játékok felé terelik. Azaz az idegrendszer ezekhez a tevékenységekhez adaptálódik, azok a szinapszisok, lesznek nagyobb számúak, melyek ezeket a funkciókat támogatják. Pl. a fiúk több labdajátékot, dobálós-elkapós játékot játszanak, a lányok babáznak, stb. Ezek után kimutatják, hogy a férfiaknak jobbak a durva motorikus képességeik, a lányoknak meg a finom motoros készségeik és a sor folytatható a matematikai képességekkel, az agresszió kimutatásával stb. Sokkal valószínűbbnek látszik tehát az a feltevés, hogy a két nem idegrendszerében kimutatható anatómiai különbségek inkább a korai életkortól kezdődő "programozás" következményei. Ezt támasztja alá az is, hogy a korai gyermekkorban még alig találtak eltérést, a különbségek az életkor és ezzel együtt a "programozás" előrehaladtával lettek egyre hangsúlyosabbak. Erősen valószínűsíthető, ha a kislánynak nem mondanák már kiskorában, hogy "nem baj ha nem érted a matekot, az olyan fiús dolog" meg a "lányoknak nem illik dobálózni" illetve a kisfiú is babázhatna és varrhatna ha ahhoz van kedve, egy ilyen kutatás a mostanitól eltérő eredményeket hozna.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyetértünk. Ám még ha erőltetettnek tűnik is, nagyon könnyen ráharapnak az emberek az ilyen egyszerű háttérokként tálalt magyarázatokra. Az érvelés azért is hihetőbb sokaknak, mert a természettudományok "kemény" tudományként vannak számon tartva, míg a társadalomtudományi érveléseinket pl. gyakran söprik le azzal, hogy azok olyan "puha" érvek, nem is komoly tudomány ez...

      Törlés
    2. Igaz, de azért válogatnak is az elméletek között. Ha valamelyik támogatja a fennálló helyzetet akkor jöhet, akár a társadalomtudományok területéről is. Pl. a férfiak promiszkuitását (ki)magyarázó, elmélet, melyet az evolúciós pszichológiának köszönhetünk, népes rajongótábort tudhat a magáénak.

      Törlés
    3. Igen, a szociobiológia. (Bár szerintem az is inkább természettudományosnak akarja magát eladni.) Ezzel együtt sem mondhatjuk persze, hogy a társadalomtudományok mindig ártatlanok (már ami a rendszerigazolást illeti).

      Törlés
    4. Sőt. A legitim és hivatalos tudományosság maxweberesített alapkritériumává tették, hogy csak realitásokkal (és eszményekkel ne), csak leírással (és előírással ne), csak magyarázattal (és megváltoztatással ne), csak tényítéletekkel (és értékítéletekkel ne) foglalkozzék. Csak semmi kritikai attitűd, megkérdőjelezések, szemléletformálás, befolyásolás és célkitűzés, hiszen az a politikának fenntartott terület. A politikában pedig a status quo-nak biztosak a pozíciói.

      Más kérdés, hogy az alapvetéshez posztumusz társított névadó vállaltan a polgári kapitalista fejlődés fennálló társadalmi rendjének talajáról hirdette meg az előbbieket, amelyek segítségével a tudomány garantálja magáról, hogy nem üti az orrát az elégedetlenségek, hiányérzetek, helytelenítések, kritikák praxisába. Cserébe tenyerén hordozza majd a rendszer, mint autonóm társadalmi alrendszert. Az öntudatos tudósidentitásokat is kinevelő szisztéma nem is igen hagyja kikezdeni magát, még a posztmateriális felismerések terjedésével sem.

      Törlés
  3. Pont nemrég fejeztem be egy szuper könyvet a témában, nagyon részletes is, ajánlom mindenkinek akit mélyebben érdekel: Cordelia Fine: Delusions of Gender: How Our Minds, Society, and Neurosexism Create Difference (amazon: http://www.amazon.com/Delusions-Gender-Society-Neurosexism-Difference/dp/0393340244)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, Éva, nézegemem már egy ideje, de még nem szereztem meg, kölcsönolvasásra esetleg megkapható tőled??? :-)

      Törlés
  4. Ez pedig egy érdekes "hír":
    http://www.medicalonline.hu/tudomany/cikk/bajban_van_az_idegtudomany?utm_source=newsletter&utm_medium=medicalonline_orvosi_hirlevel&utm_campaign=10720

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.